Inferno
I oktober 1892 lämnar Strindberg Sverige för Berlin, där han umgås i ett artistkotteri med bl a norrmannen Edvard Munch och polacken Stanislaw Przybyszewski. Till följd av en skönlitterär skaparkris, som varar i fem år, ägnar sig Strindberg intensivt åt naturforskning, måleri och foto.
1893 gifter sig Strindberg med den österrikiska journalisten Frida Uhl och flyttar på hösten till hennes morföräldrar i Österrike. Året därpå föds dottern Kerstin. Makarna separerar i samband med att Strindberg reser till Paris. Infernokrisen börjar.
I Paris 1894 – 96 var Strindberg ett mycket berömt namn, ständigt förekommande i dagstidningarna och de kulturella tidskrifterna, där han introducerade sina nära konstnärsvänner Paul Gauguin och Edvard Munch. Efter den succéartade premiären på Fadren i december 1894 ville man anordna en stor festbankett för honom.
Trots framgångarna levde han i ekonomisk misär, och han måste på grund av en svårartad hudsjukdom intas på sjukhus i januari 1895. Denna var troligen en följd av hans alkemistiska experiment samma år. 1898 påbörjar Strindberg Ockulta dagboken, som förs till 1908.
De religiösa ockultisterna och studiet av den svenske 1700-talsmystikern Emanuel Swedenborg fick Strindberg att se världen som en helvetesvandring redan på jorden. Efter den religiösa och psykiska kris han nu genomgick erhöll hans författarskap en ny vändning, av vilka de första resultaten var romanen Inferno (1897), som skrivs på franska, och omvändelsedramat Till Damaskus (1898), som blev mönsterbildande för den expressionistiska teatern.
Före infernokrisen (1869 – 92) var Strindberg påverkad av anarkismen, Rousseau, Schopenhauer och Nietzsche; åren efter krisen (1897 – 1911) stod han under inflytande av Swedenborg, Goethe, Shakespeare och Beethoven.